Ouderbrief bij Nr 5

> Download de ouderbrief en het gedicht bij Nr 5 (in MS Word)

Beste ouders,

Tot de zomervakantie gaan de lessen godsdienst en levensbeschouwing over het onderwerp Schip. Geen betere manier om je op een avontuurlijke en reislustige zomer voor te bereiden dan op een schip. Onze methode Hemel en Aarde biedt weer een rijke verzameling lessen, waarin op alle mogelijke manieren wordt verkend wat het leven op een schip allemaal met zich meebrengt. En geloof het of niet, daar zitten verrassend veel levensbeschouwelijke en filosofische kanten aan.

Overal op de wereld is zee en overal zijn schepen. En overal zijn mensen die hun leven wagen, hun lot in handen leggen van het schip; en dierbaren die maanden doorbrengen aan wal, in de hoop op een behouden vaart. Nergens is een mens zo kwetsbaar als op een schip op de uitgestrekte zee.

Er bestaan veel verhalen waar schepen steeds een wankel houvast zijn in een woelig en gevaarlijk bestaan. In de bovenbouw vertellen we het verhaal van de Mayflower, het schip waarmee in 1620 Engelse pilgrimfathers een nieuw bestaan zochten in Amerika. En ze maken kennis met de Vliegende Hollander, het spookschip dat eeuwig moet blijven rondvaren. Verhalen lopen niet altijd goed af. De kinderen in de middenbouw maken kennis met een deel van de Odyssee, de Griekse mythische tocht met veel avonturen. In de onderbouw vertellen we een piratenverhaal, dat de sfeer van gevaarlijk avontuur en losbandigheid goed weergeeft. In al die verhalen zijn schepen een baken van hoop en zekerheid.

Ook in Bijbelverhalen is zo’n rol vaak voor schepen weggelegd. De kinderen in de onderbouw horen het verhaal van Noah, die een boot bouwt tegen de grote watervloed. We vertellen het als een verhaal van hoop, waarin het schip de wereld redt. In de bovenbouw wordt het verhaal verteld over de apostel Paulus. Hij reist zo ver als zijn wereld groot is om het verhaal van Jezus door te vertellen. Op een reis naar Italië leidt hij schipbreuk bij een Grieks eiland. Het verhaal vertelt hoe Paulus omging met de risico’s van het reizen en de tegenslag van de schipbreuk.

Het schip is in veel religies en levensbeschouwingen een krachtig symbool dat vaak te maken heeft met de kwetsbaarheid van het leven. In de lessen van de bovenbouw gaat het bijvoorbeeld over de Keltische mythe van Manannan, van wie verteld wordt dat hij de zielen naar de andere wereld vaart. In de middenbouw maken kinderen kennis met het Japanse zomerfeest Obon, wanneer brandende lantarens op het water worden gelaten, als groet aan de zielen die overleden zijn. De kleuters in de onderbouw maken kennis met het Thaise feest Loi Krathong, waar kleine bootjes, van papier gevouwen, met een lichtje erin, al het verdriet laten wegdrijven.

We hopen dat de kinderen door deze lessen weer iets meer ontdekken van wat godsdienst en levensbeschouwing in je leven kan betekenen, en hoe rijk het leven wordt als je er met verwondering, vertrouwen en verbeelding van kunt genieten..