Getal– van herfstvakantie tot kerstvakantie 2025
In het moderne leven wordt veel bepaalde door getallen. We zijn eraan gewend geraakt dat je bijna alles in geld kunt uitdrukken. En in de digitale wereld wordt alles bepaald door algoritmen die aangestuurd worden door een programmeertaal van eentjes en nulletjes. Maar hoe sterk die taal van getallen ook aanwezig is, het is de vraag of getallen kunnen uitdrukken wat voor mensen het belangrijkst is.
Bovenbouw
Meten is weten! In de bovenbouw onderzoeken kinderen welke getallen iets zeggen over wie ze zijn. Ook leren ze over de symboliek van het getal 12. Dit doen ze aan de hand van het verhaal over de twaalf werken van Herakles. Ze gaan creatief aan de slag met een poëzieposter. En ze maken kennis met Egyptische god Heh, die symbool staat voor oneindigheid. Ook leren ze over de waarde van getallen in een democratie. Aan de hand van een klassengesprek onderzoeken ze de kracht van de meerderheid, en hoe je omgaat met een minderheid.
Middenbouw
De kinderen vertellen over zichzelf aan de hand van getallen, en onderzoeken wat die voor ze betekenen. Ook ontdekken ze dat het ideale aantal mensen met wie je iets samendoet, verschillend is voor veel activiteiten. Ze maken kennis met adventskalenders en de symbolen die daarbij horen. Aan de hand van muziek ontdekken ze wat ‘tellen’ in de muziek betekent, en dat je bij verschillende maatsoorten bijna vanzelf op verschillende manieren danst. Met het verhaal ‘Odysseus en de vier winden’ onderzoeken ze symbolische betekenissen van het getal vier.
Onderbouw
In de onderbouw gaan kinderen op zoek naar getallen in hun eigen omgeving. Hoeveel broertjes of hoeveel zusjes hebben ze? Hoeveel jaar ben je? Aan de hand van een adventskalender leren ze wat ‘aftellen’ betekent. Met het verhaal ‘Zeven dagen’ ontdekken ze de betekenis van het getal zeven en gaan ze in gesprek over de dagen van de week. Door samen liedjes te zingen en te dansen ervaren de jonge kinderen een telsysteem in muziek, en verbondenheid met de groep.
Welkom – van zomervakantie tot herfstvakantie 2025
Wees welkom!
In godsdiensten is gastvrijheid vaak een levenshouding die geleerd wordt en voortkomt uit eerbied voor God, voor het leven en voor elkaar.
Ervoor zorgen dat iemand zich welkom voelt is misschien het mooiste cadeau dat je kunt geven. Er zijn ontroerende verhalen die daarover vertellen. En er zijn mooie rituelen om het welkom kracht bij te zetten, van bloemenslingers tot omhelzingen. Een prachtig onderwerp voor de eerste weken van het schooljaar.
Welkom is een prachtig onderwerp voor de eerste weken van het schooljaar, waarin we allemaal ons best doen om elkaar welkom te heten.
Bovenbouw
De kinderen verkennen hoe het is om wel en niet welkom te zijn. De beginnende pubers weten dat je meestal niet in groepjes de buurtwinkel in mag en niet zomaar welkom bent in de lerarenkamer. Ze verkennen ook hoe je iemand welkom kunt heten die deel gaat uitmaken van je familie, bijvoorbeeld een pleegkind of de nieuwe vriend van je moeder. Andere lessen gaan over onderwerpen uit levensbeschouwelijke tradities, zoals een verhaal over Abraham die gastvrij blijft in moeilijke omstandigheden, en over het hindoestaanse feest Divali, waarin mensen zich klaarmaken om de godin Lakshmi te verwelkomen.
Middenbouw
De kinderen verkennen hoe het is om wel en niet welkom te zijn. De beginnende pubers weten dat je meestal niet in groepjes de buurtwinkel in mag en niet zomaar welkom bent in de lerarenkamer. Ze verkennen ook hoe je iemand welkom kunt heten die deel gaat uitmaken van je familie, bijvoorbeeld een pleegkind of de nieuwe vriend van je moeder. Andere lessen gaan over onderwerpen uit levensbeschouwelijke tradities, zoals een verhaal over Abraham die gastvrij blijft in moeilijke omstandigheden, en over het hindoestaanse feest Divali, waarin mensen zich klaarmaken om de godin Lakshmi te verwelkomen.
Onderbouw
In Hawaï begroeten mensen elkaar met bloemenslingers. Iets van dat ritueel ervaren de kleuters in de eerste les. In een andere les verkennen ze wat je allemaal kunt doen zodat iemand anders zich welkom voelt. Ze leren over gastvrijheid in levensbeschouwelijke tradities, door een islamitisch verhaal over Sidi el Waki en een Bijbelverhaal over de verloren zoon.