Onderwerpen jaargang 2024-2025

MENS – van herfstvakantie tot kerstvakantie 2024

In deze lessen verkennen we met kinderen hoe het is om een mens te zijn. Het zijn lessen waarin diepgang en verwondering een plek krijgen. Ze vormen een mooie aanloop voor de kerstperiode, waarin voelbaar wordt dat vrede, eenvoud en samenzijn belangrijk zijn voor ons allemaal. De digitale adventskalender en het kerstkatern bieden prachtige suggesties om dat samen te vieren.

Bovenbouw

De kinderen ontdekken dat er in alle culturen en levensbeschouwingen verhalen zijn over het ontstaan van de mens. Ze denken na over de boodschap in het scheppingsverhaal van de Maya’s en andere scheppingsverhalen. Door een zelfportret te maken en die van klasgenoten te bekijken denken ze na over hoe ze zichzelf en de ander zien. Ze gaan op zoek naar de kern van mens-zijn, onder andere door mensen te vergelijken met robots. Aan de hand van het verhaal over Kaïn en Abel onderzoeken ze menselijke emoties. En ze onderzoeken de verschillende fases van het leven. Is er iets wat altijd hetzelfde blijft?

Vrede, eenvoud en samenzijn zijn belangrijk voor ons allemaal.

Middenbouw

De kinderen in de middenbouw maken kennis met het eerste verhaal uit de Bijbel en onderzoeken hoe de mens en de aarde met elkaar verbonden zijn. Ze denken na over de vraag waarom mensen dingen maken en hoe je door creatief te zijn dingen béter en mooier kunt maken. Aan de hand van dierenboeken en filmpjes met dierenfabels onderzoeken ze wat een mens een mens maakt, in vergelijking met een dier. Ze maken een portret van zichzelf en denken na over hun goede en slechte eigenschappen. Ook ontdekken ze gedeelde eigenschappen met klasgenoten en bedenken ze welke eigenschap van een ander ze zouden willen ‘lenen’. Ze maken kennis met het boeddhistische begrip metta en doen een metta-oefening. Zo ervaren ze het belang van liefdevolle vriendelijkheid voor jezelf en anderen.

Onderbouw

In de onderbouw horen de kinderen een scheppingsverhaal uit de Bijbel, en verkennen ze wat ‘samen zijn’ voor hen betekent. Ze denken samen na over wat een mens eigenlijk is. Wat kunnen mensen wat geen enkel dier of ander wezen kan? Aan de hand van een gedichtje ontdekken ze dat er heel veel verschillende mensen zijn, maar dat zijzelf uniek zijn. Ze beelden deze verscheidenheid uit in een groepsschilderij. Ze spelen scènes na uit het verhaal ‘De gewonde koopman’ en ervaren zo hoe het is om iemand anders te helpen en welke emoties en interacties het spel oproept.

RUIMTE – zomervakantie tot herfstvakantie

Waar ben je?

Ruimte is een woord met veel betekenissen. Het gaat over de inrichting van een gebouw of van een kamer, maar ook van een straat of een dorp. Ruimte gaat ook over het heelal, de ruimte, de hemel. Ruimte kan ook betekenen: elkaar willen zien en begrijpen, ruimte geven aan elkaar, aan een ander en jezelf. Al die verschillende betekenissen van ruimte komen in de lessen in het nummer Ruimte aan de orde.

Ruimte is een woord met veel betekenissen.

Bovenbouw

In de bovenbouw onderzoeken kinderen wat persoonlijke ruimte is, en de flexibele grens hiervan. Dit doen ze aan de hand van kunstwerken op het digibord, maar ze gaan ook op onderzoek uit in andere ruimtes zoals de gymzaal en het speelplein. Ze luisteren naar een verhaal over de bouw van de tabernakel en onderzoeken wat het hun te zeggen heeft. En ze verwonderen zich over afstanden in de ruimte en proberen de grootsheid daarvan te beschrijven in de vorm van een gedichtje. Ze voeren een filosofisch gesprek over oplichting en ruimte in jezelf, bijvoorbeeld nadat iets lastigs is opgelost. En ze maken aan de hand van Feng Shui kennis met de sfeer en de beleving van een ruimte. Ook denken ze in spelvorm na over hoe een publieke ruimte kan worden ingericht en gebruikt.

Middenbouw

In de middenbouw onderzoeken en verbeelden kinderen hoe je je in verschillende ruimtes voelt en beweegt. Ze ervaren in spelvorm hoe verschillende ruimtes eruit kunnen zien. Ook maken ze kennis met de bijzondere ruimte in kerkgebouwen en ontdekken ze wat die met mensen doet. Ze wisselen ervaringen uit over ruimte voor zichzelf en onderzoeken wat die ruimte belangrijk voor hen maakt. Ook ontwerpen ze hun eigen schoolgebouw: wat maakt deze school zo fijn? Buiten ervaren ze hoe anders dit voelt dan binnen, en wat dit voor hen betekent. Aan de hand van het Bijbelverhaal van Zacheüs onderzoeken ze hun eigen ervaringen met bedrukt zijn en nieuwe ruimte voelen. 

Onderbouw

Met de kleuters maken we een lange slinger en ontdekken we hoe groot het klaslokaal is. De kinderen luisteren naar een verhaal over Jezus, die tijd en ruimte maakt voor kinderen. Een andere dag luisteren ze naar een Braziliaans scheppingsverhaal en doen ze een dramaspel. Ook onderzoeken aan de hand van een gedichtje ze wat ‘ruimte maken voor een ander’ betekent. Ze maken kennis met de moskee en leren hoe mensen hier hun geloof vieren en beleven.

Inkijkexemplaar Ruimte

Onderwerpen jaargang 2023-2024

MARIA – van meivakantie tot zomervakantie

Wees gegroet, Maria

Voor veel mensen hoort Maria bij Kerstmis en de winter. Maar nu is het bijna zomer en maken de kinderen kennis met verhalen en rituelen over de Madonna. Want Maria is veel meer dan kerst. Er zijn prachtige kunstwerken, bedevaartsoorden en rituelen ontstaan rond haar leven. Ze betekent veel voor veel mensen over de hele wereld.

Maria is veel meer dan kerst. Er zijn prachtige kunstwerken, bedevaartsoorden en rituelen ontstaan rond haar leven.

Bovenbouw

In de bovenbouw bekijken en bespreken de leerlingen een schilderij met Maria van Leonardo da Vinci. Ze horen het klassieke verhaal van Beatrijs, die het klooster ontvlucht voor de liefde, maar niet gemist wordt omdat Maria haar taken overneemt. De kinderen lezen een stukje uit het gedicht Stabat Mater, waarin Maria treurt om Jezus die gestorven is. Ze maken kennis met het huisje in Efeze, waar Maria woonde en dat nu een bedevaartsoord. En de kinderen horen en zien hoe het feest Maria Tenhemelopneming wordt gevierd, midden in de zomer.

Middenbouw

De leerlingen in de middenbouw ontdekken de link tussen Maria en Moederdag en leren Maria kennen als moeder voor iedereen. Ze horen verschillende verhalen en gebruiken rond Maria, en kijken naar een klassiek schilderij waarop te zien is hoe Maria bezoek krijgt van een engel die haar vertelt dat ze moeder van Jezus zal worden. De kinderen horen het Magnificat, een loflied dat Maria zingt van geluk. En er is een les waarin Maria de beschermvrouwe is van zeelieden en van iedereen die voor zichzelf een weg zoekt.

Onderbouw

Met de kleuters gaan we een schilderij van Maria maken. We lezen een verhaal over de moeder Maria, die in het gedrang van veel mensen haar zoontje Jezus kwijtraakt. De kinderen leren de verering van Maria kennen, door de beelden en de kaarsjes die op veel plekken van haar te vinden zijn. Ze horen hoe het meisje Marietta Maria zag in het bos, achter haar aan liep en een waterbron vond. En ze horen en zien hoe in Den Bosch gevierd wordt dat Maria geboren werd.

Inkijkexemplaar Maria